Okres melodii
Umiejętność unoszenia głowy, nieświadome ćwiczenie narządów artykulacyjnych, powstają przypadkowe dźwięki. Głużą wszystkie dzieci nawet głuche
Rozwój mowy dziecka przebiega w określonej kolejności Czas pojawienia się danych głosek w mowie jest stały, chociaż między rówieśnikami mogą wystąpić znaczne różnice w artykulacji, wynikające z uwarunkowań genetycznych, czy społecznych.
Pierwsze miesiące
faza głużenia
Umiejętność unoszenia głowy, nieświadome ćwiczenie narządów artykulacyjnych, powstają przypadkowe dźwięki. Głużą wszystkie dzieci nawet głuche
Około 6 miesięcy
faza gaworzenia
Umiejętność siadania, dziecko naśladuje dźwięki, które usłyszało, zamierzone powtarzanie usłyszanych sylab.
1-2 rok
Pozycja pionowa, wstawanie. Pojawiają się pierwsze wyrazy (mama, tata). Samogłoski: (a, o, u, i ,y ,e, spółgłoski p, b, m, d, t, n, k, ś)
2-3 rok
Dziecko chodzi, pojawiają się proste zdania powinno wymawiać: p, b, n, pi, bi, mi, f, w, fi, wi, ś , ź, ć, dź, ń, ki, gi, k, g, , ch, t, d, d, n, l
4-5 rok
Pojawia się głoska r, czasem głoski: sz, ż, cz, dż. Nie należy zmuszać dziecka do wymawiania r na siłę.
5-6 rok życia
Wypowiedzi wielozdaniowe, utrwalone sa głoski sz, ż, cz, dż.
7 rok życia
Opanowana jest technika mówienia, ale proces rozwoju języka nadal trwa..
5-6 rok
Wypowiedzi wielozdaniowe, utrwalone sa głoski sz, ż, cz, dż.
7 rok
Opanowana jest technika mówienia, ale proces rozwoju języka nadal trwa..
W rozwoju mowy dziecka istnieje „złoty okres”, który trwa od urodzenia do 3 roku życia, w tym czasie mowa u dzieci zdrowych rozwija się naturalnie, bez specjalnych ćwiczeń i nauczania. Pierwszymi nauczycielami dziecka są rodzice, oni powinni zapewnić dziecku optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy już od momentu jego narodzin.